نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

فونیکس آماده حرکت دادن بازوی رباتیک

پس از گذشت دو روز از فرود فونیکس بر سیاره سرخ، بازوی رباتیک این مریخ‌نشین قرار است امروز (چهارشنبه) به حرکت در آمده و کار خود را آغاز کند. بر اساس طراحی‌های اولیه قرار بود این عملیات سه‌شنبه 7 خرداد انجام پذیرد، اما...

  

پس از گذشت دو روز از فرود فونیکس بر سیاره سرخ، بازوی رباتیک این مریخ‌نشین قرار است امروز (چهارشنبه) به حرکت در آمده و کار خود را آغاز کند. بر اساس طراحی‌های اولیه قرار بود این عملیات سه‌شنبه 7 خرداد انجام پذیرد، اما پس از اینکه مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) موفق به انتقال فرمان از زمین به فونیکس نشد، انجام این عملیات به روز چهارشنبه موکول شد. در حال حاضر، سامانه دریافت و ارسال سیگنال بین زمین و فونیکس در مدارگرد اِم‌آر‌او موقتا غیرفعال شده و قرار است مدارگرد مارس اودیسه (Mars Odyssey) این ماموریت را بر عهده گیرد.
در هنگام فرود فونیکس بر قطب شمال مریخ، دوربین مدارگرد اِم‌آر‌او تصویری از این مریخ‌نشین در حالی که چتر خود راباز کرده است، به زمین ارسال کرد . تصویر دیگری که از این مدارگرد به دست آمد فونیکس را در حال فرود نشان می‌دهد در حالی که دهانه برخوردی هیمدال (Heimdall) نیز در آن به وضوح دیده می‌شود. در این تصویر به نظر می‌رسد فونیکس در حال فرود به داخل این گودال 10 کیلومتری است، اما در واقع این مریخ‌نشین حدود 20 کیلومتر دورتر از گودال فرود آمد.

در این تصویر که دوربین HiRISE که بر روی مدارگرد اِم‌آر‌او نصب شده است از فونیکس در حال فرود با چتر تهیه کرده است، دهانه برخوردی هیمدال به وضوح مشخص است. در این تصویر به نظر می‌رسد فونیکس در حال فرود به درون این گودال است، در حالی که مریخ‌نشین در واقع حدود 20 کیلومتر جلوتر از گودال فرود آمد (عکس از NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)

این مدارگرد همچنین تصویر دیگری از فونیکس 22 ساعت پس از فرود تهیه کرده است که در آن چتر فونیکس حدود 300 متر دورتر بر روی سیاره افتاده بود.فرمان‌های جدیدی که قرار است مدارگرد مارس اودیسه امروز چهارشنبه (8 خرداد) به فونیکس منتقل کند شامل تهیه تصاویر بیشتر از منطقه فرود و حرکت دادن بازوی رباتیک آن خواهد بود.

طی آخرین مراحل آماده سازی فونیکس پیش از ارسال به مریخ، بازوی رباتیک آن توسط لایه‌ای محافظ در مقابل میکروب پوشانده شد. قرار بود این لایه محافظ در نخستین روز فرود فونیکس از روی بازوی رباتیک آن کنار رود، اما این اتفاق به طور کامل صورت نپذیرفت. تصاویر دریافتی در روز دوم پس از فرود نشان می‌دادند این پوشش حفاظتی اندکی جابجا شده و از روی بازوی رباتیک کنار رفته است.

این بازوی رباتیک 5/2 متری قرار است پوسته مریخ را تا عمق یک متری شکافته و نمونه‌هایی از یخ زیرزمینی را به تجهیزات آزمایشگاهی نصب شده بر روی مریخ‌نشین فونیکس منتقل کند تا عناصر موجود در آنها به منظور یافتن نشانه‌هایی از هیدروژن و کربن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.

از سوی دیگر، ایستگاه هواشناسی فونیکس که در نخستین ساعت فرود شروع به فعالیت کرده، تا‌کنون اطلاعات جوی مریخ طی 18 ساعت اولیه پس از فرود مریخ‌نشین را به زمین مخابره کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که دمای مریخ در محل فرود فونیکس در قطب شمال سیاره بین 80- درجه سانتیگراد در صبح زود و 30- درجه سانتیگراد در بعدازظهر نوسان داشته است. میانگین فشار جوی 55/8 میلی‌بار، کمتر از یک‌صدم فشار هوا بر روی زمین در سطح دریا، و سرعت باد km/h 20 از شمال‌شرقی به جنوب‌غربی گزارش شده است. تجهیزات دیگری که در این مریخ‌نشین تعبیه شده‌اند طی روزهای آتی به کار خواهند افتاد. سامانه هواشناسی فونیکس نیز در روزهای آینده قادر به گزارش میزان رطوبت و غلظت جو سیاره خواهد بود.

مریخ‌نشین فونیکس همچنین حامل یک DVD به سیاره سرخ بود که شامل پیامی به کاوشگرهای آتی مریخ، داستان‌های علمی-تخیلی و تصاویر هنری مربوط به این سیاره، و اسامی بیش از 250هزار گونه از موجودات زمینی است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد