نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

ارسال تصاویری از یخ احتمالی نزدیک به سطح مریخ توسط فونیکس.

در تصویری که دوربین نصب شده در انتهای بازوی رباتیک فونیکس از سطح زیرین مریخ‌نشین تهیه کرده است، نشانه‌هایی از یخ احتمالی که در اثر فشار گاز خروجی از موتورهای پیشران فونیکس در هنگام فرود و پراکنده ساختن لایه خاکی روی آن نمایان شده...

  

در تصویری که دوربین نصب شده در انتهای بازوی رباتیک فونیکس از سطح زیرین مریخ‌نشین تهیه کرده است، نشانه‌هایی از یخ احتمالی که در اثر فشار گاز خروجی از موتورهای پیشران فونیکس در هنگام فرود و پراکنده ساختن لایه خاکی روی آن نمایان شده، وجود دارد. اگر آنچه در این تصویر دیده شده به واقع یخ باشد، دانشمندان انتظار دارند با گذشت زمان به تدریج در تصاویر بعدی روشن‌تر به نظر آید چرا که بخار آب موجود در جو مریخ با نشستن و انجماد بر روی این لایه موجب تغییر در میزان بازتاب نور آن شود. با این وجود زمانی که بازوی رباتیک فونیکس حفاری خود را آغاز کرده و نمونه‌های به دست آمده توسط تجهیزات آزمایشگاهی نصب شده بر مریخ‌نشین مورد بررسی قرار گیرند می‌توان به طور قطع ماهیت این عناصر را تعیین کرد. بنابر آنچه در این تصویر دیده می‌شود، به نظر می‌رسد بازوی رباتیک فونیکس بتواند در عمق 5 تا 15 سانتی‌متری از سطح سیاره به یخ دست پیدا کند.
 
تصویری که دوربین بازوی رباتیک فونیکس در پنچمین روز پس از فرود بر سطح مریخ از زیر مریخ‌نشین تهیه کرده است. موتورهای پیشران که به منظور فرود مریخ‌نشین در آخرین دقایق فرود روشن شده بودند در بالای تصویر دیده می‌شوند. فعالیت این موتورها در هنگام فرود فونیکس موجب پراکنده شدن خاک و غبار سطحی و نمایان شدن چیزی شبیه به یخ در زیر مریخ‌نشین شده است که در این تصویر قابل رویت است. (عکس از NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)


آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه هواشناسی فونیکس نیز بیانگر تغییرات دمایی بین 30- تا 80- درجه سانتیگراد در محل فرود آن است. تجهیزات رادار لیزری موسوم به لیدار (LIDAR) نیز افزایش غبار در جو مریخ را در هنگام ظهر نشان می‌دادند.

این نخستین بار است که فناوری لیدار در سیاره دیگری مورد آزمایش قرار می‌گیرد. دانشمندان به کمک این فناوری با ارسال مداوم سیگنال‌هایی همانند لیزر به جو مریخ موفق به بررسی غبار، ابر و مه در جو این سیاره می‌شوند. امواجی که به جو ارسال می‌شوند سپس در اثر برخورد با ذرات غبار موجود در آن بازتاب شده و توسط یک تلسکوپ تحلیل می‌شوند.

پس از گذشت یک هفته از زمان فرود مریخ‌نشین فونیکس بر سیاره سرخ، تصویر کاملی از فضای اطراف این مریخ‌نشین تهیه شده است. به علاوه تمامی تجهیزات فونیکس کنترل شده و پس از اینکه بازوی رباتیک آن که از تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده نیز کاملا از پوشش محافظ خود خارج شده و حرکت کرده است، مریخ‌نشین فونیکس آماده شروع عملیات اکتشافی خود شده است. تصاویری که به کمک فیلترهای رنگی از سطح زیر مریخ‌نشین تهیه شده‌اند نیز دانشمندان را به درک بیشتر مواد تشکیل دهنده خاک این سیاره در محل فرود فونیکس در قطب شمال مریخ یاری می‌دهند.

پس از آنکه هفته گذشته مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) موفق به انتقال فرمان از زمین به فونیکس به منظور حرکت دادن بازوی رباتیک مریخ‌نشین نشد، انجام این عملیات پس از یک روز تاخیر به مدارگرد مارس اودیسه (Mars Odyssey) واگذار شد. قرار است مدارگرد مارس اودیسه تا زمان کشف علت از کار افتادن سامانه رادیویی UHF مدارگرد اِم‌آر‌او که ناگهان خاموش شده و موفق به انتقال فرمان به فونیکس نشد، به عنوان رابط اصلی میان زمین و مریخ‌نشین فونیکس مورد استفاده قرار گیرد.

مریخ‌نشین فونیکس که دوشنبه هفته گذشته (6 خردادماه 1387) پس از سفری 10 ماهه که طی آن مسافت حدود 679 میلیون کیلومتری بین زمین و سیاره همسایه خود را پیمود، بر سطح سیاره سرخ فرود آمد، هم‌اکنون در سلامت کامل و آماده انجام فعالیت علمی-تحقیقاتی خود است

فونیکس آماده حرکت دادن بازوی رباتیک

پس از گذشت دو روز از فرود فونیکس بر سیاره سرخ، بازوی رباتیک این مریخ‌نشین قرار است امروز (چهارشنبه) به حرکت در آمده و کار خود را آغاز کند. بر اساس طراحی‌های اولیه قرار بود این عملیات سه‌شنبه 7 خرداد انجام پذیرد، اما...

  

پس از گذشت دو روز از فرود فونیکس بر سیاره سرخ، بازوی رباتیک این مریخ‌نشین قرار است امروز (چهارشنبه) به حرکت در آمده و کار خود را آغاز کند. بر اساس طراحی‌های اولیه قرار بود این عملیات سه‌شنبه 7 خرداد انجام پذیرد، اما پس از اینکه مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) موفق به انتقال فرمان از زمین به فونیکس نشد، انجام این عملیات به روز چهارشنبه موکول شد. در حال حاضر، سامانه دریافت و ارسال سیگنال بین زمین و فونیکس در مدارگرد اِم‌آر‌او موقتا غیرفعال شده و قرار است مدارگرد مارس اودیسه (Mars Odyssey) این ماموریت را بر عهده گیرد.
در هنگام فرود فونیکس بر قطب شمال مریخ، دوربین مدارگرد اِم‌آر‌او تصویری از این مریخ‌نشین در حالی که چتر خود راباز کرده است، به زمین ارسال کرد . تصویر دیگری که از این مدارگرد به دست آمد فونیکس را در حال فرود نشان می‌دهد در حالی که دهانه برخوردی هیمدال (Heimdall) نیز در آن به وضوح دیده می‌شود. در این تصویر به نظر می‌رسد فونیکس در حال فرود به داخل این گودال 10 کیلومتری است، اما در واقع این مریخ‌نشین حدود 20 کیلومتر دورتر از گودال فرود آمد.

در این تصویر که دوربین HiRISE که بر روی مدارگرد اِم‌آر‌او نصب شده است از فونیکس در حال فرود با چتر تهیه کرده است، دهانه برخوردی هیمدال به وضوح مشخص است. در این تصویر به نظر می‌رسد فونیکس در حال فرود به درون این گودال است، در حالی که مریخ‌نشین در واقع حدود 20 کیلومتر جلوتر از گودال فرود آمد (عکس از NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)

این مدارگرد همچنین تصویر دیگری از فونیکس 22 ساعت پس از فرود تهیه کرده است که در آن چتر فونیکس حدود 300 متر دورتر بر روی سیاره افتاده بود.فرمان‌های جدیدی که قرار است مدارگرد مارس اودیسه امروز چهارشنبه (8 خرداد) به فونیکس منتقل کند شامل تهیه تصاویر بیشتر از منطقه فرود و حرکت دادن بازوی رباتیک آن خواهد بود.

طی آخرین مراحل آماده سازی فونیکس پیش از ارسال به مریخ، بازوی رباتیک آن توسط لایه‌ای محافظ در مقابل میکروب پوشانده شد. قرار بود این لایه محافظ در نخستین روز فرود فونیکس از روی بازوی رباتیک آن کنار رود، اما این اتفاق به طور کامل صورت نپذیرفت. تصاویر دریافتی در روز دوم پس از فرود نشان می‌دادند این پوشش حفاظتی اندکی جابجا شده و از روی بازوی رباتیک کنار رفته است.

این بازوی رباتیک 5/2 متری قرار است پوسته مریخ را تا عمق یک متری شکافته و نمونه‌هایی از یخ زیرزمینی را به تجهیزات آزمایشگاهی نصب شده بر روی مریخ‌نشین فونیکس منتقل کند تا عناصر موجود در آنها به منظور یافتن نشانه‌هایی از هیدروژن و کربن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.

از سوی دیگر، ایستگاه هواشناسی فونیکس که در نخستین ساعت فرود شروع به فعالیت کرده، تا‌کنون اطلاعات جوی مریخ طی 18 ساعت اولیه پس از فرود مریخ‌نشین را به زمین مخابره کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که دمای مریخ در محل فرود فونیکس در قطب شمال سیاره بین 80- درجه سانتیگراد در صبح زود و 30- درجه سانتیگراد در بعدازظهر نوسان داشته است. میانگین فشار جوی 55/8 میلی‌بار، کمتر از یک‌صدم فشار هوا بر روی زمین در سطح دریا، و سرعت باد km/h 20 از شمال‌شرقی به جنوب‌غربی گزارش شده است. تجهیزات دیگری که در این مریخ‌نشین تعبیه شده‌اند طی روزهای آتی به کار خواهند افتاد. سامانه هواشناسی فونیکس نیز در روزهای آینده قادر به گزارش میزان رطوبت و غلظت جو سیاره خواهد بود.

مریخ‌نشین فونیکس همچنین حامل یک DVD به سیاره سرخ بود که شامل پیامی به کاوشگرهای آتی مریخ، داستان‌های علمی-تخیلی و تصاویر هنری مربوط به این سیاره، و اسامی بیش از 250هزار گونه از موجودات زمینی است

فرود موفقیت آمیز مریخ نشین فونیکس

 

ساعت 4:23 بامداد دوشنبه، مریخ نشین فونیکس با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. پایگاه خبری نجوم به صورت متنی به همراه تصاویر ارسالی به پخش زنده این رویداد پرداخت. (به روز شده در ساعت 7:00 بامداد دوشنبه)

 

ساعت 7:00 - وقت مرکزی ایران

نخستین تصاویر ارسالی مریخ نشین فونیکس

 

Image 

 

Image 

 

Image 

 

Image 

 

Image 

 

Image

 

Image 

 

Image 

 

ساعت 6:42 - وقت مرکزی ایران

تصاویر ارسالی مریخ نشین فونیکس موفقیت کامل این پروژه را نشان می دهد.

 

Image 

 

Image 

 

Image 

 

 قابل ذکر است امشب برنامه آسمان شب از شبکه 4 سیما به بررسی این ماموریت خواهد پرداخت. این برنامه امشب (دوشنبه ) ساعت 9:30 از شبکه 4 سیما پخش خواهد شد.

 

 ساعت 6:33 - وقت مرکزی ایران

با موفقیت تمامی تصاویر مریخ نشین فونیکس به زمین مخابره شد.

 

Image 

 

ساعت 6:15 - وقت مرکزی ایران

بنابر آخرین اطلاعات دریافتی، مریخ نشین فونیکس در عرض جغرافیایی 68.22 و در طول جغرافیایی 234.3 فرود آمده است.

 

هم اکنون با اعلام شبکه تلویزیونی ناسا، دادهها با موفقیت در حال ارسال به زمین هستند.

 

Image 

 

ساعت 5:45 - وقت مرکزی ایران

 

مریخ نشین فونیکس در محیطی مناسب بر سطح سیاره سرخ جا خوش کرده، به طوری که شیب مریخ نشین فقط یک چهارم درجه اعلام شده است؛ به زبان ساده بر سطحی کاملاً مناسب فرود آمده است.

 

در مرحله بعدی، فونیکس (که باید در حال اجرای آن باشد) با باز کردن صفحات خورشیدی، به کار انداختن دوربین استریو و ابزارهای هواشناسی، آماده به کار می شود.

 

با نخستین گذر مدارگرد اودیسه از فراز مریخ نشین فونیکس، تا یکی دو ساعت دیگر امید می رود که اولین دادهها به پایگاه زمینی فونیکس مخابره شود.

 

مهندسان کنترل این ماموریت اعلام کردند که فرود فونیکس به شدت بدون اشکالتر از هر شبیه سازی یا آزمایش دیگری است که تاکنون انجام داده اند.

 

 

ساعت 5:03 - وقت مرکزی ایران

 با فرود موفق ققنوس اکنون همه منتظر نخستین داده ها پس از باز شدن صفحات خورشیدی هستند که تا ساعاتی دیگر اتفاق خواهد افتاد. نجوم ضمن ادامه پوشش این ماموریت در ساعات آینده و پس از دریافت تصاویر در روزهای آتی نیز این ماموریت را پوشش خواهد داد. قابل ذکر است امشب برنامه آسمان شب از شبکه 4 سیما به بررسی این ماموریت خواهد پرداخت. این برنامه امشب (دوشنبه ) ساعت 9:30 از شبکه 4 سیما پخش خواهد شد. 

 

Image 

 

ساعت 4:52 - وقت مرکزی ایران

 بری گلداشتاین مدیر ماموریت ققنوس اعلام کرد فرود فونیکس مانند یک رویا بود و حتی در رویا هم نمی توانستیم تصور کنیم همه چیز  این قدر خوب پیش رود من از روند کار شوکه شده ام در همین حال پیتر اسمیت، محقق ارشد ماموریت اعلام کرد فونیکس در دشتی مسطح است و اگرچه هنوز صفحات ابز نشده اند اما همه چیز عالی و خوب است. این ماموریت گام بزرگی برای مساله آب بر مریخ به شمار می رود و برای اولین بار روبات در جایی فرود آمده است که احتمالا می تواند آب منجمد را بر سیاره ای دیگر مورد آزمایش قرار دهد. چارلز الاچی، رییس جی پی ال نیز این فرود را به همکاران خود و مردم تبریک گفت

 

ساعت 4:36 - وقت مرکزی ایران

 بری گلداشتاین مدیر ماموریت ققنوس اعلام کرد فونیکس مطابق برنامه از پیش اعلام شده فرود آمده و جهت باله های خورشیدی آن به گونه ای خواهد بود که بیشترین دریافت انرژِ خورشیدی را داشته باشد. هم اکنون همگان منتظر فرو نشستن غبار و باز شدن صفحات خورشیدی هستند. مدیر این ماموریت با تبریک فرود موفق این کاوشگر آن را رویایی طولانی خواند که به واقعیت پیوسته است. 

 Image

 

ساعت 4:26 - وقت مرکزی ایران

 ققنوس با موفقیت در محل از پیش تعیین شده فرود آمد. انتقال داده ها ادامه دارد. ققنوس با موفقیت کامل در شمال مریخ به سطح نشست. این فرود پیروزی بزرگی برای برنامه مریخ ناسا است.در آخرین ثانیه ها پس از جدا شدن چتر چند ثانیه موتورهای کاهنده سرعت فعال شدند و مریخ نشین ققنوس بر مریخ فرود آمد . موجی از هیجان اتاق کنترل ناسا را در بر گرفته است. بدین ترتیب هم اکنون سه روبات زمینی بر مریخ حضور دارند. تا کمتر از 20 دقیقه دیگر با نشستن غبار و باز شدن صفخات خورشدی نخستین تصاویر در صورت موفقیت عملیات) به زمین ارسال خواهد شد

ساعت 4:24 - وقت مرکزی ایران

فرود موفقیت آمیز بر سطح مریخ

 

Image 

 

Image 

 

Image 

 

 Image

 

 

ساعت 4:22 - وقت مرکزی ایران

با تایید باز شدن چتر نجات موجی از شادی اتاق فرمان را فرا گرفت. 

 

 Image

 

Image 

 

Image

ساعت 4:19 - وقت مرکزی ایران

دریافت سیگنال از اودیسه ادامه دارد

 

Image 

 

ساعت 4:11 - وقت مرکزی ایران

حداسازی محموله با موفقیت صورت گرفت. از این لحظه تا زمان فرود و باز شدن صفحات خورشیدی فونیکس از باتری داخلی استفاده خواهد کرد داده ها از طریق اودیسه بهزمین رله می شود. در این لحظه فونیکس در حال وارد شدن به جو مریخ است.  

 

 Image

ساعت 4:08 - وقت مرکزی ایران

  تنظیم مدار گرد اودیسه برای انتقال داده های فرود فونیکس تایید شد

 

ساعت 4:05 - وقت مرکزی ایران

 

دقایقی پیش مرحله مهم تنظیم فشار با موفقیت انجام شد. تا 20 دقیقه دیگر 7 دقیقه نهایی فرود آغاز می شو. دقایقی پیش مایکل گریفین ، رییس سازمان ناسا، با اشاره به دشواریهایماموریت با یادآوری صحبت های کندی، رییس جمهور پیشینآمریکا در باره سفر به ماه گفت این ماموریت آسان نیست اما مابر مشکلات غلبه می کنیم. مرحله مهم بعدی رها شدن محفظه در زاویه مناسب برای فرود است که تا دقایقی دیگر انجام می شود.

 

ساعت 3:50 - وقت مرکزی ایران

 

وبلاگ رسمی ماموریت فونیکس، به هیجان بالا و به همراه اضطراب در مرکز پیشرانش موشک ناسا اشاره می کند.

خبر خوش: دستگاههای تولید گرما برای تدارک ورود مریخ نشین به داخل جو مریخ با موفقیت روشن شده اند

 

 

ساعت 3:40 - وقت مرکزی ایران

محل احتمالی فرود مریخ نشین فونیکس تا 45 دقیقه دیگر بر سطح سیاره سرخ به ابعاد 100 کیلومتر در 20 کیلومتر

 

 Image

ساعت 3:30 - وقت مرکزی ایران

 در حالیکه تنها 50 دقیقه تا فرود ققنوس بر مریخ زمان باقی است برنت شاکلی مهندس اطلاعات فونیکس از اتاق کنترل ماموریت گزارش دریافت داده های اعماق فضا داده های منظمی را از فضا پیمای ققنوس دریافت می کنند و بر آوردهای دوپلری نشان از آن دارد که ماموریت تا این مرحله در مسیر فرود بدون مشکل ویژه ای پیش می رود.

 

مدارگردهای ادیسه و اکتشافی مریخ که به دور این سیاره در حال چرخشند برای ارسال و یا ضبط داده های ورود، فرود و نشست مریخ نشین در شرایط مناسب خود قرار دارند.

 

 

ساعت 3:20 - وقت مرکزی ایران

لحظاتی پیش شبکه تلویزیونی ناسا، تصویر نموداری را پخش کرد که فرکانسهای تولیدی فضاپیمای را در 700 ثانیه پیش از فرود باید به این شکل باشد. در محور عمودی زمان بر حسب ثانیه و در محور افقی فرکانس بر حسب کیلوهرتز دیده می شود.

 

 Image

 

 

ساعت 3:00 - وقت مرکزی ایران

 

از دقایقی پیش پخش تلویزیونی ناسا شروع شد و در این تصویر مرکز دریافت داده های فونیکس مشخص است.

 

فضاپیمای فونیکس 15 دقیقه پس از فرود بر خاک مریخ، علائم حیاتی خود را ارسال می کند.

 

این علائم پس از ارسال به مدارگرد ادیسه، به زمین مخابره (باز پخش) می شود.

 

دو مدارگرد اکتشافی مریخ و سریع السیر مریخ نیز سیگنالهای مخابره شده را برای استفاده های بعدی ضبط می کنند.

 

Image 

 Image

 

ساعت 2:50 بامداد (وقت مرکزی ایران)

 

 تا کمتر از یک ساعت دیگر مرحله تنظیم فشار سامانه پیشرانش انجام خواهد شد. در حال حاضر در اتاق کنترل ماموریت در آزمایشگاه جت پیشران ناسا، مهندسان ماموریت در حال بررسی آخرین اطلاعات و ردیابی وضعیت فونیکس هستند. اگر مراحل فرود با موفقیت پیش رود فونیکس در منطقه ای که به طور غیر رسمی دره سبز نامیده میش ود فرود خواهد آمد. این منطقه بخشی از 68:35 شمالی و 233 درجه شرقی مریخ واقع شده است. این منطقه حدود 50 کیلومتر طول و 250 متر عمق دارد و از ساحتارهای چند ضلعی تشکیل شده است. ققنوس اولین مریخ نشینی است که در این عرض فرود می اید و گام بزرگی در بررسی نشانه های آب بر خواهد داشت. اگر فرود با موفقیت صورت گیرد برای اولین بار 3 مریخ نشین و مریخ نورد همزمان بر سطح مریخ به فعالیت مشغول خواهند بود. در همین حال اعلام شد دو مدار گرد اکتشافی مریخ و اودیسه مریخ در وضعیت مناسب برای پوشش رله داده های مراحل فرود ققنوس قرار دارند

 

 

ساعت 2:30 بامداد (وقت مرکزی ایران)

 

 

فعالیت فضاپیما

زمان به وقت ایران

تنظیم فشار سامانه پیشرانش

03:46:00

رها شدن محفظه فضاپیما

04:09:17

ورود

04:16:17

باز کردن چتر

04:19:57

بیرون انداختن سپر حرارتی

04:20:12

جدایی مریخ نشین

04:22:50

افزایش فشار موشکها برای کاهش سرعت

04:22:53

تماس با زمین

04:23:33

 

Image

 

ساعت 2:10 بامداد (وقت مرکزی ایران)

 

ساعاتی پیش نود و دومین دوره مسابقات اتوموبیل رانی ایندیاناپولیس 500 به پایان رسید و دیکسون استرالیایی توانست مسافت حدود 800 کیلومتری این مسابقه را در زمان حدود 4 ساعت به  پایان برساند. اگر فونیکس با سرعت زمان ورود به جو مریخ در این مسابقات شرکت می کرد این مسافت را تنها در 2 دقیقه و 20 ثانیه به پایان می برد    .

 

ساعت 1:55 بامداد (وقت مرکزی ایران)

 

در حالیکه کمتر از 3 ساعت تا فرود مریخ نشین ققنوس یا فونیکس بر سطح مریخ باقی مانده است بسیاری از مهندسان ناسا نگران 10 دقیقه پایانی فرودند.دراین بازه زمانی بالاترین درصد احتمال وقوع خطا وجود دارد و بیشترین نگرانیها در باره فرود موفق مربوط  به همین بازه زمانی است. بخش فشرده عملیات از10 دقیقه پیش از فرود با تعیین وضعیت نهایی آغاز می شود و 18 ثانیه پیش از فرود که موتورهای کاهنده سرعت شروع به کار می کنند ادامه می یابد. اگر همهمراحل خوب پیش رود ققنوس به ششمین مریخ نشینی بدل خواهد شد که با موفقیت بر غول مریخی غلبه کرده است. پیش از این تنها وایکینگ 1 و 2و ، رهیاب و روح و فرصت موفق به فرود شده بودند و 6 ماموریت مریخ نشین با شکست مواجه شده بود. بیش از 50 درصد شکست در ماموریتهای فرود بر مریخ شوخی را بین مهندسان طراح مریخ نوردها باب کرده است که در آن از غول مریخی یاد می کنند که از کاوشگرهای زمین برای تغذیه استفاده می کند. بیگل اروپایی ها و قطب نشین مریخ دو نمونه اخیر شکست در فرود بر مریخ بوده اند.

 

 

آخرین اطلاعات دریافتی تا ساعت 1 بامداد دوشنبه:

 

مریخ نشین فونیکس با عبور از نزدیکی مریخ در چند ساعت اخیر اثرات جاذبه آن را حس کرد. در ساعت 19 به وقت ایران سرعت این فضاپیما به نردیکی 10000 کیلومتر بر ساعت رسید. با نزدیک شدن فونیکس به مریخ بر این سرعت افزوده می شود و هم اکنون با سرعت بیش از 12800 کیلومتر بر ساعت در حرکت است. سرعت حرکت فونیکس در هنگام نخستین تماس با جو مریخ به 20000 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

 

اصطکاک جو و پس از آن چتر فرود و موشکهای فشاری (کاهش دهنده سرعت فرود با اعمال فشار نیروی رو به بالا) باعث می شود این فرود از سرعتی سرسام آور به نشستی با سرعتی در حدود 3 کیلومتر بر ساعت برای مریخ نشین فونیکس تبدیل شود.

 

از نگاه کنونی فونیکس به مریخ، مریخ 10 برابر ماه کامل از آنگونه که در زمین می بینیم، دیده می شود.

 

امروز 296 روز از پزتاب 13 مرداد 1386 این فضاپیما با موشک دلتا می گذرد. سفری که 675 میلیون کیلومتر از آن طی شده و فقط 48000 کیلومتر دیگر باقی مانده است.

 

سامانه راهبری زمینی نیز آخرین دستورات خود را ارسال کرد و این فضاپیما هم اکنون با برنامه های ذخیره شده در آن در ادامه راه برای فرود بر سطح سیاره سرخ است.

 

-----------------------------------

آخرین اطلاعات دریافتی تا ساعت 24 یکشنبه: (فرود در ساعت 04:23:36 بامداد دوشنبه)

 

گروه راهبردی فونیکس که دیروز اعلام کرده بود نیازی به تصحیح مداری این مریخ نشین در 21 ساعت پیش از نشست مریخ نشین بر خاک مریخ نیست، امشب اعلام کرد که از آخرین فرصت برای تصحیح مدار نیز استفاده نشد و نیازی به مانور تصحیح مداری وجود ندارد. این تصحیح مداری در صورت انجام، 8 ساعت پیش از فرود این فضاپیما بر خاک سیاره سرخ روی می داد.

 

نگرانی از سقوط و ناکامی این فضاپیما هر لحظه در حال بیشتر شدن است.

 

آخرین اطلاعات مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) نشان می دهد که در منطقه فرود فونیکس، ابری از گرد و غبار موج می زند. بنابر ادعای مسئولان ناسا این طوفان بعید به نظر می رسد که دردسر ساز باشد.

 

 

----------------------------------- 

فونیکس، 13 مرداد 1386، برای جستجوی محیط مناسب حیات ریزاندامگانی (میکروبی) در مریخ و تحقیق تاریخچه آب در آنجا به سوی مریخ اعزام شد. این مریخ نشین بامداد دوشنبه ششم ماه خرداد بر خاک مریخ فرود خواهد آمد.

 

مریخ نشین فونیکس در نقطه ای از ناحیه دره گرین (Green Valley) از شمالگان مریخ خواهد نشست. این نقطه قسمتی از منطقه بیضی وار احتمالی فرود در ابعاد 100 کیلومتر در 20 کیلومتر خواهد بود. منطقه دره گرین یکی از مناطق مملو از یخ آب در مریخ است