نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

نجوم

اخبار روز نجوم و ستارگان

ارسال تصاویری از یخ احتمالی نزدیک به سطح مریخ توسط فونیکس.

در تصویری که دوربین نصب شده در انتهای بازوی رباتیک فونیکس از سطح زیرین مریخ‌نشین تهیه کرده است، نشانه‌هایی از یخ احتمالی که در اثر فشار گاز خروجی از موتورهای پیشران فونیکس در هنگام فرود و پراکنده ساختن لایه خاکی روی آن نمایان شده...

  

در تصویری که دوربین نصب شده در انتهای بازوی رباتیک فونیکس از سطح زیرین مریخ‌نشین تهیه کرده است، نشانه‌هایی از یخ احتمالی که در اثر فشار گاز خروجی از موتورهای پیشران فونیکس در هنگام فرود و پراکنده ساختن لایه خاکی روی آن نمایان شده، وجود دارد. اگر آنچه در این تصویر دیده شده به واقع یخ باشد، دانشمندان انتظار دارند با گذشت زمان به تدریج در تصاویر بعدی روشن‌تر به نظر آید چرا که بخار آب موجود در جو مریخ با نشستن و انجماد بر روی این لایه موجب تغییر در میزان بازتاب نور آن شود. با این وجود زمانی که بازوی رباتیک فونیکس حفاری خود را آغاز کرده و نمونه‌های به دست آمده توسط تجهیزات آزمایشگاهی نصب شده بر مریخ‌نشین مورد بررسی قرار گیرند می‌توان به طور قطع ماهیت این عناصر را تعیین کرد. بنابر آنچه در این تصویر دیده می‌شود، به نظر می‌رسد بازوی رباتیک فونیکس بتواند در عمق 5 تا 15 سانتی‌متری از سطح سیاره به یخ دست پیدا کند.
 
تصویری که دوربین بازوی رباتیک فونیکس در پنچمین روز پس از فرود بر سطح مریخ از زیر مریخ‌نشین تهیه کرده است. موتورهای پیشران که به منظور فرود مریخ‌نشین در آخرین دقایق فرود روشن شده بودند در بالای تصویر دیده می‌شوند. فعالیت این موتورها در هنگام فرود فونیکس موجب پراکنده شدن خاک و غبار سطحی و نمایان شدن چیزی شبیه به یخ در زیر مریخ‌نشین شده است که در این تصویر قابل رویت است. (عکس از NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)


آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه هواشناسی فونیکس نیز بیانگر تغییرات دمایی بین 30- تا 80- درجه سانتیگراد در محل فرود آن است. تجهیزات رادار لیزری موسوم به لیدار (LIDAR) نیز افزایش غبار در جو مریخ را در هنگام ظهر نشان می‌دادند.

این نخستین بار است که فناوری لیدار در سیاره دیگری مورد آزمایش قرار می‌گیرد. دانشمندان به کمک این فناوری با ارسال مداوم سیگنال‌هایی همانند لیزر به جو مریخ موفق به بررسی غبار، ابر و مه در جو این سیاره می‌شوند. امواجی که به جو ارسال می‌شوند سپس در اثر برخورد با ذرات غبار موجود در آن بازتاب شده و توسط یک تلسکوپ تحلیل می‌شوند.

پس از گذشت یک هفته از زمان فرود مریخ‌نشین فونیکس بر سیاره سرخ، تصویر کاملی از فضای اطراف این مریخ‌نشین تهیه شده است. به علاوه تمامی تجهیزات فونیکس کنترل شده و پس از اینکه بازوی رباتیک آن که از تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده نیز کاملا از پوشش محافظ خود خارج شده و حرکت کرده است، مریخ‌نشین فونیکس آماده شروع عملیات اکتشافی خود شده است. تصاویری که به کمک فیلترهای رنگی از سطح زیر مریخ‌نشین تهیه شده‌اند نیز دانشمندان را به درک بیشتر مواد تشکیل دهنده خاک این سیاره در محل فرود فونیکس در قطب شمال مریخ یاری می‌دهند.

پس از آنکه هفته گذشته مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) موفق به انتقال فرمان از زمین به فونیکس به منظور حرکت دادن بازوی رباتیک مریخ‌نشین نشد، انجام این عملیات پس از یک روز تاخیر به مدارگرد مارس اودیسه (Mars Odyssey) واگذار شد. قرار است مدارگرد مارس اودیسه تا زمان کشف علت از کار افتادن سامانه رادیویی UHF مدارگرد اِم‌آر‌او که ناگهان خاموش شده و موفق به انتقال فرمان به فونیکس نشد، به عنوان رابط اصلی میان زمین و مریخ‌نشین فونیکس مورد استفاده قرار گیرد.

مریخ‌نشین فونیکس که دوشنبه هفته گذشته (6 خردادماه 1387) پس از سفری 10 ماهه که طی آن مسافت حدود 679 میلیون کیلومتری بین زمین و سیاره همسایه خود را پیمود، بر سطح سیاره سرخ فرود آمد، هم‌اکنون در سلامت کامل و آماده انجام فعالیت علمی-تحقیقاتی خود است

نظرات 2 + ارسال نظر
عطا یکشنبه 2 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:52 ب.ظ http://www.sirius.blogsky.com

سلام کیا بلامرده معدل چند شدی؟

شیما پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 03:14 ب.ظ http://www.glseek.com/meta_search_box.html

سلام دوست عزیز . از وبلاگ خیلی خیلی خوبتون تشکر می کنم.از وبلاگتون خیلی خوشم اومد. من هم برای اینکه سهم کوچکی در قدرتمند کردن و زیباتر شدن وبلاگ شما داشته باشم به شما توصیه می کنم سرچ باکس این موتور جستجوگر قدرتمند را که قادر به جستجو به همه زبانها است به سایت خود اضافه کنید. خیلی سرچ باکس هاش خوشکله . نمونه و کد این سرچ باکس را می توانید در سایت اصلی موتور جستجوگر ببینید.و می توانید کد آنرا در قسمت "ویرایش قالب" وبلاگ خود قرار دهید.

http://www.glseek.com/meta_search_box.html

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد